Jak uczymy?

Naszym celem jest wykształcenie dojrzałych osób, które rozumieją otaczający je świat, umieją wyszukiwać informacje, oceniać je, są krytyczne i posługują się wiedzą opartą na dowodach.

Chcemy, by nasi uczniowie myśleli samodzielnie i nie bali się popełniać błędów.

Uczymy metody naukowej: stawiania hipotezy, przeprowadzania eksperymentu, wyciągania wniosków, dowodzenia. Uczymy umiejętności dyskutowania, prowadzenia debat i prezentacji.

Nasze zasady

  1. Nauka jest naszą pasją i potrafimy przekazać to dzieciom
  2. Mamy zespół doskonałych nauczycieli
  3. Nasi uczniowie osiągają wyróżniające wyniki na egzaminie ósmoklasisty
  4. Uczymy przez działanie, eksperymentowanie, doświadczanie
  5. Proponujemy autorski program nauczania matematyki i przedmiotów przyrodniczych
  6. Uczymy drugiego języka obcego od pierwszej klasy
  7. Uczymy w bardzo dobrze wyposażonych pracowniach biologiczno-chemicznej, informatycznej, plastyczno-technicznej i rękodzielniczej z maszynami do szycia. Mamy bibliotekę szkolną i salę językową
  8. Dbamy o dobre emocje, wspieramy uczniów i nie zamykamy oczu na ich problemy
  9. Kładziemy duży nacisk na rozwój społeczny naszych uczniów i ich relacje z innymi
  10. Jeździmy do teatru, muzeów, na lekcje edukacyjne, zapraszamy do szkoły ciekawych gości
  11. Tak samo jak o rozwój intelektualny, dbamy o rozwój fizyczny dzieci
  12. Uczymy nie tylko naszych uczniów, ale sami ciągle się doskonalimy: poszerzamy naszą wiedzę, kompetencje, śledzimy, co w edukacji nowego i ciekawego, dzielimy się z tym z rodzicami
  13. Uczymy jak bezpiecznie, efektywnie i odpowiedzialnie korzystać z technologii. Uczniowie na co dzień pracują z Google Classroom i innymi narzędziami Google Workspace for Education
  14. Lubimy to, co robimy i lubimy razem pracować,
  15. Mamy czas dla dzieci i siebie nawzajem

Eureka jest więc szkołą, w której liczy się zaangażowanie dzieci w naukę, przeżywanie uczenia się jak przygody – zarówno w wymiarze intelektualnym jak i fizycznym.

Jesteśmy rodzajem eksploratorium. Blisko nam do centrów popularyzacji nauki, w których można wszystkiego samemu dotknąć i spróbować.

Kładziemy duży nacisk na naukę matematyki. Czy to oznacza, że do naszej szkoły mogą chodzić jedynie dzieci uzdolnione matematycznie? W żadnym razie! Zapraszamy wszystkich i obiecujemy – nikt nie będzie się nudził ani czuł się gorszy czy frustrował: zapewniamy indywidualne podejście do każdego ucznia. Pomagamy rozwijać wszystkie talenty i sprawiamy przy tym, że nawet najzagorzalszym humanistom matematyka nie będzie się jawiła jako szkolny koszmar. Co więcej – odkryją przyjemność uczenia się jej – a do tego nie trzeba wybitnych zdolności do przedmiotów ścisłych.

Jak uczymy w klasach I-III

W ramach edukacji wczesnoszkolnej realizujemy autorski program nauczania napisany przez prof. Edytę Gruszczyk-Kolczyńską – wybitną badaczkę uzdolnień u dzieci, w tym – szczególnie – uzdolnień matematycznych. Pracujemy zgodnie z założeniami pedagogiki przygody, wykorzystujemy także elementy pedagogiki Marii Montessori.

Pedagogika przygody zakłada, że nauka musi się wiązać z emocjami, przeżyciem, osobistym doświadczeniem. Że zamiast podawać dzieciom gotowe fakty do zapamiętania, skłania się je do podejmowania działania: robienia doświadczeń, eksperymentowania, czasem błądzenia i wyciągania wniosków z popełnianych błędów. Odnajdywania odpowiedzi, stawiania problemów. To nauka aktywna, wysadzająca dzieci z ławek, angażująca, wymagająca pracy w grupie.

Od 1 klasy rozszerzamy edukację językową: angielski 5 godzin, niemiecki 3 godziny w tygodniu.

Jak uczymy w klasach IV-VI

Pojawiają się interdyscyplinarne projekty, które łączą umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych, matematyki, informatyki, plastyki, języka angielskiego. Prowadzone są przez kilku nauczycieli. Duży nacisk kładziemy na planowanie swojej pracy, pracę w parach i w zespole, prezentowanie wyników pracy. Projekty skłaniają uczniów do samodzielnego poszukiwania wiedzy pod kierunkiem nauczyciela.

Od klasy IV do końca edukacji w szkole uczniowie kontynuują naukę języka angielskiego w wymiarze 5 godzin tygodniowo oraz mają do wyboru – w wymiarze 2 godzin tygodniowo – kontynuację nauki języka niemieckiego lub naukę języka hiszpańskiego od podstaw.

Od 5 klasy wprowadzamy przedmiot zwany edukacją medialną, który pomaga orientować się w świecie: uczy, jak krytycznie oceniać informacje, jak korzystać z zasobów Internetu i jak odpowiedzialnie używać nowoczesnych technologii.

W klasie VI podczas zajęć pracowni humanistycznej uczniowie poznają ważne teksty kultury, uczą się też świadomie obcować ze sztuką. W tej samej klasie uczniowie uczestniczą też w tzw. ćwiczeniach z myślenia, które oswajają ich z abstrakcyjnym myśleniem i traktowaniem matematyki jako języka opisu przyrody – zajęcia prowadzone są metodą myślącej klasy.

Jak uczymy w klasach VII-VIII

To bardzo poważna nauka ukierunkowana na potrzeby i zainteresowania ucznia. Odradzamy „bycie dobrym we wszystkim”. Staramy się pokazać różne ścieżki i pomagamy w wyborze tej najciekawszej. Na zajęciach z doradztwa zawodowego uczniowie poznają szkoły średnie i kierunkują swoje zainteresowania. 

To także decyzje o udziale w olimpiadach i konkursach  kuratoryjnych – w których nasi uczniowie odnoszą duże sukcesy.

Matematyki – rozszerzonej do 8 godzin tygodniowo – zaczynamy używać jako języka opisu świata przyrody na lekcjach fizyki, chemii czy geografii. Zależy nam, by poruszając się w obszarze nauk przyrodniczych, uczniowie czuli się pewnie i sprawnie posługiwali matematyką, umieli pracować w zespołach, dostrzegali zależności między przedmiotami.

Metoda Prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej

Zakłada uczenie matematyki przez działanie, doświadczenia związane z liczeniem, mierzeniem, ważeniem, operacjami przestrzennymi. Nie uczymy matematyki na papierze, ale szukamy jej wokół nas. Wykorzystujemy rozmaite preteksty, by się jej przyjrzeć: liczymy schody, wyszukujemy rytmy w przyrodzie, odnajdujemy ją w muzyce i malarstwie. Wyławiamy dzieci uzdolnione matematycznie i wspieramy ich talent. Nie pozwalamy dzieciom, które mają trudności, zostać z tyłu i znielubić matematykę.

Z naukowych badań wynika, że blisko 80 proc. dzieci w wieku przedszkolnym jest uzdolnionych matematycznie. Trudno się zresztą dziwić: matematyka to sposób rozumowania naszego mózgu, który uwielbia rytmy, powtarzalności, związki przyczynowo-skutkowe, logikę. „Temu, kto nie zna matematyki, trudno spostrzec głębokie piękno przyrody” – powiedział wybitny fizyk Richard Feynman.

Niestety, okazuje się, że talent matematyczny łatwo zaprzepaścić. Z badań prowadzonych przez psychologów wynika, że po pół roku nauki w tradycyjnej szkole blisko połowa uczniów przestaje manifestować uzdolnienia matematyczne. Do szóstej klasy tracimy większość tych uczniów.

A przecież matematyka jest wszędzie! Zaklęta w sztuce sprawia, że jedne obrazy uważamy za arcydzieła, inne za kicz. Że podoba nam się muzyka, czerpiemy przyjemność z tańca i zachwycamy się pięknem krajobrazu, zaś naszą niechęć budzi chaos i nieporządek. Dziecko uczy się mówić poprzez poznawanie rytmów i regularności zawartych w języku (a zatem i tu kryje się matematyka!).

My tylko wykorzystujemy te „matematyczne” cechy dziecięcego umysłu i sprawiamy, że uczenie się jest naturalne i przyjemne. Warto przecież pamiętać, że wielu wybitnych matematyków to także świetni humaniści (rzadko odwrotnie!). Dlatego uczymy się muzyki, gramy w szachy i tworzymy.