Wycieczki mają znaczenie!

 

Zielone szkoły i wycieczki są bardzo ważnym elementem edukacji  w naszej szkole. Wycieczki zawsze wspierają treści realizowane w szkole:  teatr, muzea, gry miejskie to dla nas swoista szkoła poza szkołą.

Staramy się łączyć treści omawiane na lekcjach, by poszerzyć wiedzę dzieci o emocje i doświadczenia, które można samodzielnie przeżyć. Inaczej pamięta się opowieść o  początkach państwa polskiego po osobistej wizycie w  Gnieźnie  i Biskupinie, inaczej rozmawia o  Solidarności po  odwiedzeniu Stoczni Gdańskiej. 

Szkoła nie musi wcale dziać się w szkole!

 

Zielone szkoły

Obowiązkowy wyjazd na zieloną szkołę już od pierwszej klasy buduje ważne  kompetencje naszych  uczniów. Jeździmy zawsze w pierwszym tygodniu czerwca.

W klasach 1-4 dzieci jeżdżą na pięciodniowy obóz sportowy. Dla niektórych to pierwsza samodzielna wyprawa bez  rodziców!

Wyzwaniem  jest samodzielne dbanie o  swoje rzeczy, mierzenie się z  doświadczeniami, podczas których  kibicujemy dzieciom  - żeby się  odważyły, przecież dadzą  radę pokonać  park linowy, wypłynąć na kajaku z zarośli czy znaleźć zagubione  spodenki :)

Kładziemy także nacisk na zajęcia budujące grupę:  sporty drużynowe, zabawy wodne, gry opierające się na współdziałaniu. Zajęcia prowadzone są tak, by rozwijać wiarę w siebie i dać szansę zmierzenia się ze swoimi siłami.

Od  klasy piątej natomiast podczas  zielonej  szkoły wyjeżdżamy na tzw. TOP-y  (Terenowe Obozy Przyrodnicze). Każdy taki wyjazd to nasz autorski program realizujący  w  terenie  wiedzę  i umiejętności nabywane w  szkole  przez cały rok szkolny  na  geografii,  biologii, fizyce, chemii, a nawet historii czy polskim.

TOP ma charakter naukowo-krajoznawczy i wieńczy całoroczny program związany ze zdobywaniem odznak PTTK „Turysta Przyrodnik”.

Razem jadą  klasy 5-6 oraz 7-8. Obozy dostosowane są do wieku uczniów.  Zasadą jest, że staramy się zwiedzać polskie parki narodowe, mieszkać i działać w warunkach terenowych (schroniska górskie, młodzieżowe). Poznajemy zakątki Polski rzadko dobrze znane naszym uczniom.

Przykład? Wyjazd do Karkonoskiego Parku Narodowego poświęcony był skałom: w Hydropolis we Wrocławiu dowiedzieliśmy się, jak powstała skalista powłoka naszej planety i jakie są typy skał. Następnie  w  górach poszliśmy do zamkniętej już  kopalni kwarcu, szukając tego minerału w  terenie, potem zaś - w hucie szkła podczas warsztatów - dowiadywaliśmy się,  jak z piasku kwarcowego wytwarza się szkło.

Było dużo górskich wędrówek z obserwacją zmieniających się pięter reglowych  i z oznaczeniem lokalnych gatunków roślin.

Odwiedziliśmy też kopalnię uranu oraz poznawaliśmy lokalne zabytki -  największą atrakcją było nocne zwiedzanie zamku Czocha.

W  tym czasie klasy 7-8 spędzały czas w Biebrzańskim Parku Narodowym, poznając środowisko bagien, prowadząc  obserwacje ornitologiczne i spływając na kajakach Czarną Hańczą.

Kto  nie jedzie na  zieloną szkołę  -  ten  żałuje! No  i zostaje w domu z projektem naukowym do  zrobienia.