Edukacja wczesnoszkolna kończy się w III klasie. Klasa IV to dla dzieci przejście na poważniejszy etap nauki. W naszej szkole to czas, który pozwala uczniom oswoić się z nową sytuacją: jest więcej ciekawych przedmiotów, więcej zadań i projektów. Ale jest także większa samodzielność i odpowiedzialność.
Program rozszerzony:
W klasie IV zmienia się zakres nauczanych przedmiotów. Dochodzi trzeci język do wyboru. Pojawiają się zajęcia w ramach laboratorium edukacyjnego: uczące jak się samodzielnie uczyć, mi.in. metody efektywnego notowania, mapy myśli, myślenie wizualne, mnemotechniki, radzenie sobie ze stresem, umiejętność prezentowania oraz oceny informacji.
W klasie IV w naszej szkole pojawia się ocenianie, którego celem jest nauka systematyczności, planowania procesu uczenia się, rozwój samoświadomości dotyczącej mocnych i słabszych stron ucznia: stosujemy system punktowy, w którym nacisk kładziemy na umiejętności, oceniamy też wiedzę i postawę. Bardzo istotną składową oceny jest informacja zwrotna udzielana uczniowi.
Na koniec semestru punkty przeliczane są na stopień wyrażony liczbą.
Edukacja językowa pozwala dzieciom na podejście do egzaminów z języka angielskiego prowadzonych przez British Council - przygotowujemy do nich zainteresowane dzieci w szkole. Po klasie VII dzieci mogą także podejść do egzaminu z niemieckiego w Goethe Institut.
Dlatego w klasie V zmienia się proporcja nauczanych przedmiotów, program przedmiotów przyrodniczych jest rozszrzony do 6 godzin tygodniowo, rozszerzamy też liczbę godzin matematyki.
Prowadzimy tu projekty, które przekazują wiedzę przyrodniczą, ucząc przy tym metody naukowej: stawiania hipotezy, przeprowadzania eksperymentu, wyciągania wniosków, dowodzenia, prezentacji swojej pracy.
To zajęcia interdyscyplinarne, które łączą umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych, matematyki, informatyki, plastyki, języka angielskiego. Prowadzone są przez kilku nauczycieli. Duży nacisk kładziemy na planowanie swojej pracy, pracę w parach i w zespole.
Uczymy także umiejętności dyskutowania, prowadzenia debat i prezentacji.
W klasie V zmienia się także nieco charakter innych zajęć - na historii, języku polskim, przyrodzie pojawia się wiele projektów, które skłaniają uczniów do samodzielnego poszukiwania wiedzy pod kierunkiem nauczyciela.
W klasie VI podczas zajęć pracowni humanistycznej uczniowie poznają ważne teksty kultury, uczą się też świadomie obcować ze sztuką.
To bardzo poważna nauka ukierunkowana na potrzeby i zainteresowania ucznia. Odradzamy bowiem "bycie dobrym we wszystkim". Staramy się pokazać różne ścieżki i pomagamy w wyborze tej najciekawszej. Do planu wchodzą chemia i fizyka proadzone w profesjonalnej, świetnie wyposażonej pracowni. Na lekcjach wiedzy o społeczeństwie śledzimy bieżące wydarzenia w kraju i świecie i dyskutujemy o nich. Uczniowie prowadzą własne projekty. Na zajęciach z doradztwa zawodowego poznają szkoły średnie i kierunkują swoje zainteresowania.
To także decyzje o udziale w olimpiadach i konkursach kuratoryjnych - w których nasi uczniowie odnoszą duże sukcesy.
Zwiększa się liczba godzin matematyki (w VIII klasie to 8 godzin lekcyjnych), której zaczynamy używać jako języka opisu świata przyrody na lekcjach fizyki, chemii czy geografii. Zależy nam, by poruszając się w obszarze nauk przyrodniczych, uczniowie czuli się pewnie i sprawnie posługiwali matematyką, umieli pracować w zespołach, dostrzegali zależności między przedmiotami. By umieli postawić hipotezę badawczą i dowieść swoich racji w dyskusji, używając merytorycznych argumentów. By nie bali się samodzielnie myśleć i popełniać błędów.